Selecteer een pagina

Slaapmeditatie

Slaapmeditatie, slaap meditatie, geleide slaapmeditatie,

Welkom op de website van Slaapmeditatie.nl. In 2011 richtte Slaaponderzoeker en slaapmeditatie leraar Rob de Ron de eerste Slaapcursus van Nederland op. Zijn slaapmeditaties vormen een belangrijk onderdeel van de Slaapcursus. Tijdens de cursus, waarin je van alles over slaap leert, doen we een aantal keren een slaapmeditatie. Na deelname aan de Slaapcursus krijg je meerdere meditaties mee naar huis. Om alvast kennis te maken vind je op deze pagina drie gratis oefeningen.

Slaapmeditatie. Rob de Ron (3)

Slaapmeditatie

Rob de Ron is gespecialiseerd in slaapmeditatie. Daarnaast is hij slaaponderzoeker en oprichter van de eerste Slaapursus van Nederland. De cursus duurt één dag en wordt gegeven in Amsterdam. Wil je meer weten? Klik dan op onderstaande link.

Rob de Ron. Slaapmeditatie. Slaap meditatie. Geleide slaapmeditatie. Youtube slaapmeditatie.

Rob de Ron

Tientallen jaren sloot Rob de Ron zijn yogalessen af met een slaapmeditatie. Misschien vertelden zijn leerlingen daarom regelmatig dat ze na zijn les zo lekker sliepen? Hij schonk daar lange tijd weinig aandacht aan. Tot zijn vrouw slaapproblemen kreeg.

Rob de Ron. Slaapmeditatie. Slaap meditatie. Geleide slaapmeditatie. Youtube slaapmeditatie.

Slaapworkshop

Veel werknemers en studenten die slecht slapen maken zich zorgen dat ze de volgende dag niet goed functioneren. Een aantal praktische handvatten om de slaap te verbeteren, kan veel voor hen betekenen. Wil je meer weten over een slaapworkshop?

Slaapmeditatie. Slaap meditatie. Geleide slaapmeditatie. Youtube slaapmeditatie.

Slaapmeditatie. Sophie Hilbrand neemt voor ‘Sophie in de Mentale Kreukels’ van BNN VARA deel aan de Slaapcursus van Rob de Ron

Slaapmeditatie of slaapmedicatie?

Slaapmeditaties kunnen behulpzaam zijn bij het verbeteren van je slaap. Maar alleen het doen van een slaapmeditatie zal je slaapproblemen niet oplossen. Kennis van de oefening en inzicht in slaap zijn onmisbaar.

Middeltjes gebruiken om beter te slapen

Wanneer je lange tijd ontevreden bent over de kwaliteit van je slaap, dan heb je vast al van alles geprobeerd om je nachtrust te verbeteren. Denk aan het gebruik van allerlei onschuldige of minder onschuldige middeltjes zoals kruidenthee, magnesium, melatonine, wietolie of slaapmiddelen als oxazepam of temazepam.

Je gedrag aanpassen om beter te slapen

Misschien heb je daarnaast zelfs je gedrag aangepast en ben je minder koffie gaan drinken, gebruik je oordopjes, ga je op vaste tijden naar bed, slaap je niet langer naast je partner of onderneem je ’s avonds zo min sociale activiteiten.

Zijn slaapmeditaties dan de oplossing?

Misschien helpen de middeltjes en gedragsveranderingen je een beetje, maar tot op heden heeft het je niet de slaapkwaliteit gebracht, die je wenst. Ondanks al je pogingen om de controle over je nachtrust terug te krijgen, slaap je nog steeds niet goed. En misschien denk je nu dat Slaapmeditaties de oplossing zijn. Wanneer je slaapmeditaties op eenzelfde manier gebruikt als al het andere dat je tot op heden hebt geprobeerd, los je het slaapprobleem echter niet op.

Slapen en waken horen bij elkaar als dag en nacht

Richt je niet in alles wat je doet op slaap. Gebruik slaapmeditaties daarom niet in bed. Als je pas in bed je slaapprobleem wilt oplossen ben je altijd te laat. Je slaap verbeteren vraagt om een 24-uurs aanpak, want slapen en waken horen immers bij elkaar als dag en nacht.

Drie gratis slaapmeditaties

Gebruik slaapmeditatie daarom vooral overdag. Bijvoorbeeld wanneer je na je werk thuiskomt. Het is een ideaal moment om met een slaapmeditatie van 15 tot 20 minuten je werkdag af te sluiten. na zo’n rustmoment kun je jezelf met hernieuwde energie richten op je hobbu’s, je gezin en/of privéleven.

Kennis van slaap is belangrijk

Dit soort rustmomenten binnen je dagelijks leven geven ritme en vorm aan je leven en verbeteren je slaap. Op de Slaapcursus vertel ik je hier graag meer over. Voor nu wens ik je veel plezier met deze drie gratis slaapmeditaties.

Slaapmeditatie 1

Slaapmeditatie nr.1

In deze slaapmeditatie gaan we niet ons best doen om te ontspannen. Moeiteloos bewegen we de aandacht van het ene, naar het andere lichaamsdeel. Aandacht is daarbij het sleutelwoord. Die aandacht schenk je in dit geval niet aan de wereld om je heen, maar aan jezelf … beetje bij beetje, lichaamsdeel voor lichaamsdeel. Die aandacht is voldoende fysiek en mentaal te ontspannen. Ontdek het in deze oefening.

Slaapmeditatie 2

Slaapmeditatie nr.2

Deze korte slaapmeditatie duurt ongeveer 15 Minuten. Net als in een Mindfulness oefening of Bodyscan kun je ook in een slaapmeditatie op verschillende manieren door je lichaam ‘wandelen’. In deze meditatie beginnen we aan de rechterzijde. Daarna volgt de linkerzijde. Er is ook een langere versie van deze oefening. Deze duurt ongeveer 30 Minuten. Daarin wordt meer uitgelegd dan in deze korte oefening.

Slaapmeditatie 3

Slaapmeditatie nr.3

De meditatie ‘Een Onbegrensd Gevoel’, duurt zo’n 15 Minuten. Of je nu aan Zen, Mindfulness of iets anders doet, het gevoel van onbegrensdheid is een kenmerk elke meditatie. Er is ook een 30 minuten versie van deze oefening. Daarin wordt meer uitgelegd dan in deze oefening. Het is aan te raden de lange versie af en toe te beluisteren, zodat je wat meer achtergrondkennis hebt. Die kennis kun je gebruiken in deze korte versie.

Rob de Ron. Slaapmeditatie. Slaap meditatie. Geleide slaapmeditatie. Youtube slaapmeditatie.

De slaapmeditatie is onderdeel van de Slaapcursus

Het is inmiddels al weer enige tijd geleden dat ik de slaapcursus heb gevolgd. De effecten zijn me daardoor duidelijk geworden. In de nacht lig ik veel minder lang wakker en ik beoordeel mijn slaap nu als voldoende. De slaapmeditatie doe ik vrijwel iedere dag aan het eind van de middag of aan het begin van de avond. Het is goed in te passen omdat het maar een kwartier neemt.

Slaapmeditatie. Flaming June 1895. Frederic Leighton.
Slaapmeditatie. Flaming June 1895. Frederic Leighton (1830-1896)

Meer weten over slaap?

Slaapmeditaties zijn natuurlijk onlosmakelijk verbonden met slaap. Slaap is in veel opzichten een fascinerend onderwerp. Wil je meer lezen over slaap? Kijk dan op slaapcursus.nl of lees de volgende onderwerpen:

> Kun je ook te moe zijn om te slapen?

Slaapmeditatie. Pieter Breugel de Oudere
De Oogst (1565) . Pieter Breugel de Oudere (1526-1596).

Slaapmeditatie in de Literatuur en de Media

Wat komen we zoal tegen over slaapmeditatie in de literatuur, de Media en op YouTube? Bekijk het in deze rubriek.

Slaapmeditatie

Artikel. ‘Wie mediteert heeft minder slaapbehoefte’

NRC schreef onlangs over vroeg opstaan en mensen die hun wekker wat eerder zetten om nog vóór het ontbijt van alles te doen. Onder andere slaapdeskundige Ingrid Verbeek van het Centrum voor Slaapgeneeskunde Kempenhaeghe komt aan het woord. In het artikel zegt zij: „Mensen die mediteren hebben minder slaapbehoefte, omdat ze tijdens het mediteren gedeeltelijk herstellen.” We bellen met slaapdeskundigen Gerard Kerkhof, hoogleraar psychofysiologie en slaapdeskundige  Ingrid Verbeek.

Slaapmeditatie

YouTube. Slaapmeditatie

De Slaapmeditatie ‘Zo val je heerlijk in slaap’ van Michael Pilarczyk kun je vinden op Youtube via onderstaande link. 

Slaapmeditatie

Artikel. Geleide Slaap meditatie – misschien de oplossing voor je slaapproblemen

Net als de standaardvorm van meditatie richt het zich op het verleggen van je focus — van je gedachten naar wat er in je lijf gebeurt, bijvoorbeeld je ademhaling. Het grote verschil is echter dat je bij geleide slaap meditatie naar een audiobestand luistert, in plaats van de stilte om je heen.

Slaapmeditatie

Luisterboek. Slaapmeditatie

Deze slaapmeditatie van Suzan van der Goes duurt 15 minuten en is o.a. te bestellen via Bol.com. Meer weten over Suzanne van der Goes? Kijk op Centrum voor Mindfulness.

Logo dagblad Touw. Slaapmeditatie. Slaap meditatie. Geleide slaapmeditatie. Youtube slaapmeditatie.

Interview. Een Nacht Doorslapen

Door zijn meditaties slaapt zijn vrouw weer, vertelt Rob de Ron. In huize De Ron is het een stuk gezelliger. En ook ik merk dat ik, nadat ik pas twee dagen overdag een kwartiertje heb geoefend, een nacht doorslaap. Mocht zich nog eens de vraag opdringen hoe lang ik filet americain in de koelkast kan bewaren, dan zal ik de volgende morgen, als ik wakker word, eens voorzichtig proeven.

Slaapmeditatie. Slaap meditatie. Geleide slaapmeditatie. Youtube slaapmeditatie.
Slaapmeditatie. Nacht en Slaap (1878) door Evelyn De Morgan (1855-1919)
Rob de Ron. Slaapmeditatie. Slaap meditatie. Geleide slaapmeditatie. Youtube slaapmeditatie.

Berichten

In de Media