Selecteer een pagina
Slaapmeditatie. Slaapmeditaties Youtube.

Slaapmeditatie

Welkom op de website slaapmeditatie.nl

Slaapmeditaties helpen je om beter te slapen. Slaapmeditaties zijn daarom een belangrijk onderdeel van de ééndaagse slaapcursus. Goed slapen is noodzakelijk om te herstellen van de inspanningen die elke dag weer van je worden gevraagd. Wanneer het je niet lukt om goed te slapen, kan de slaapcursus je helpen weer controle over je slaap te krijgen. 

In 2011 richt slaaponderzoeker en yoga nidra leraar Rob de Ron de eerste Slaapcursus van Nederland op. Tijdens de cursus, waarin je van alles over slaap leert, doen we een aantal keren een slaapmeditatie. Deze zijn niet moeilijk: je gaat zo prettig mogelijk liggen en luistert … dat is alles. Toch is enige basiskennis vereist. Deze kun je in één dag leren. Na deelname aan de Slaapcursus kun je thuis en op je werk direct aan de slag. Wil je deelnemen? Bekijk dan de cursusagenda voor de eerstvolgende slaapcursus.

Slaapmeditatie. slaap meditatie. Rob de Ron (3)

Slaapmeditatie

Slaapmeditaties vormen een belangrijk onderdeel van de Slaapcursus. Deze zijn niet moeilijk: je gaat liggen en luistert. Toch zijn enkele basisvaardighede belangrijk. Je leert ze in één dag. Daarna kun je direct thuis aan de slag. 

Slaapmeditatie. slaap meditatie. Rob de Ron (2)

Rob de Ron

Tientallen jaren sloot Rob de Ron zijn yogalessen af met een slaapmeditatie. Vertelden zijn leerlingen daarom dat ze na de les zo lekker sliepen? Hij schonk daar weinig aandacht aan. Tot zijn vrouw slaapproblemen kreeg.

Slaapmeditatie. slaap meditatie. Rob de Ron (1)

Contact

Heb je vragen over slaap, slaapmeditaties of over de Slaapcursus? Of wil je misschien een slaapworkshop of slaaplezing organiseren voor je werknemers of studenten? Neem dan gerust contact met me op.

Slaapmeditatie of slaapmedicatie?

Je hebt vast al van alles geprobeerd om beter te slapen. Misschien gebruik je zelfs enige vorm van slaapmedicatie, maar heb je wel eens slaapmeditaties overwogen? Slaapmeditaties kunnen behulpzaam zijn bij het verbeteren van je slaap. En dat zonder vervelend gevoel of negatieve bijwerkingen. Alleen positieve.

Al van alles geprobeerd

Wanneer je lange tijd ontevreden bent over de kwaliteit van je slaap, dan heb je vast al van alles geprobeerd om je nachtrust te verbeteren. Denk aan het gebruik van allerlei relatief onschuldige middeltjes als kruidenthee, warme melk of magnesium. En misschien gebruik je minder onschuldige middelen als melatonine, alcohol of wietolie (CBD). Of gebruik je zelfs stevige slaapmiddelen als oxazepam of temazepam.

Is slaapmeditatie dan de oplossing?

Mogelijk heb je daarnaast zelfs je gedrag aangepast en ben je minder koffie gaan drinken, gebruik je oordopjes, ga je op vaste tijden naar bed, slaap je niet langer naast je partner of onderneem je ’s avonds geen sociale activiteiten meer. Soms helpen deze gedragsveranderingen je een beetje, maar tot op heden heeft het je niet de slaapkwaliteit gebracht, die je wenst. Ondanks al je pogingen om de controle over je nachtrust terug te krijgen, slaap je nog steeds niet goed. En misschien denk je nu dat slaapmeditaties de oplossing zijn, maar wanneer je slaapmeditaties op eenzelfde manier gebruikt als al het andere dat je tot op heden hebt geprobeerd, los je het slaapprobleem niet op.

Waken en slapen horen bij elkaar als dag en nacht. Richt je daarom niet alleen op de nacht en je slaap. Oefen juist overdag of in de avond. Wanneer de slaapmeditatie pas in je bed doet, ben je altijd te laat

Doe de slaapmeditatie ook overdag of in de avond

Richt je niet in alles wat je doet op slaap. Gebruik slaapmeditaties daarom niet in bed, want waaeer je pas in bed je slaapprobleem wilt aanpakken ben je altijd te laat. Je slaap verbeteren vraagt om een 24-uurs aanpak, want slapen en waken horen immers bij elkaar als dag en nacht. Gebruik slaapmeditatie daarom vooral overdag. Bijvoorbeeld wanneer je na je werk thuiskomt. Het is een ideaal moment om met een slaapmeditatie van 15 tot 20 minuten je werkdag af te sluiten. Na zo’n rustmoment kun je jezelf met hernieuwde energie richten op hobby’s, je gezin en/of privéleven.

Naast slaapmeditaties is kennis belangrijk

Hoewel slaapmeditaties niet moeilijk zijn – je gaat zo comfortabel mogelijk liggen en luistert naar de meditatie – is enige kennis van de grondbeginselen wel belangrijk. Je kunt ze in één dag leren. Naast deze basiskennis over slaapmeditaties (wanneer oefen je, hoelang oefen je en vooral: waarom oefen je) is inzicht in slaap belangrijk. Deelname aan de ééndaagse slaapcursus is daarom raadzaam. Na deze cursus, die meestal op zaterdagen wordt gegeven, kun je direct thuis aan de slag.

Wil je het eens proberen?

Wil je het eens proberen? Ga dan rustig op je rug liggen op een plek waar niemand je stoort en waar je jezelf veilig voelt. Leg de benen een stukje uit elkaar en de armen losjes naast je lichaam, met de handpalmen naar boven gekeerd. Leg niet teveel onder je achterhoofd. Een kleine verhoging is genoeg. Leg liever iets onder je knieën, wanneer dit comfortabel voelt. Sluit nu de ogen en luister …

Slaapcursus E-book incl. 7 slaapmeditaties

E- Book bestellen

Je kunt de slaapcursus inclusief 7 slaapmeditaties ook als E-book bestellen via onderstaande link. Het boek kost €18,50

Slaapmeditatie 2

Slaapmeditatie 2

In de slaapmeditatie ‘Slapen in de Oertijd en Nu’ combineert Rob de Ron kennis over slaap, met een rustgevende slaapmeditatie.

Slaapmeditatie 1

Slaapmeditatie 1

Rust is de gedroomde partner van slaap, maar hoe vind je rust? De slaapmeditatie ‘Een Ontspannen Inspanning’ kan je helpen.

Slaapmeditatie. Slaapmeditaties

Sophie Hilbrand neem voor een speciale aflevering over slaap van ‘Sophie in de Mentale Kreukels’  (BNN VARA) deel aan een slaapmeditatie tijdens de slaapcursus van Rob de Ron.

Slaapmeditatie. Slaapmeditaties Youtube.

In de nacht lig ik veel minder vaak wakker

Het is inmiddels al weer enige tijd geleden dat ik de slaapcursus heb gevolgd. De effecten zijn me daardoor duidelijk geworden. In de nacht lig ik veel minder lang wakker en ik beoordeel mijn slaap nu als voldoende. De slaapmeditatie doe ik vrijwel iedere dag aan het eind van de middag of aan het begin van de avond. Het is goed in te passen omdat het maar een kwartier neemt. Naar slaapcursus reviews →

Slaapmeditatie. Slaapmeditaties
Nacht en Slaap (1878) door Evelyn De Morgan (1855-1919)

Direct aan de slag met je kennis en slaapmeditaties

Slaapmeditaties kunnen je helpen bij het verbeteren van je slaap. Daarom vormen ze een belangrijk onderdeel van de slaapcursus. Na de cursus krijg je een aantal praktische handvatten en drie slaapmeditaties mee naar huis. Je kunt direct aan de slag. 

Verantwoording afbeeldingen bij pagina ‘slaapmeditatie:’
.
Een groot deel van de getoonde afbeeldingen op slaapmeditatie.nl is in eigen beheer of afkomstig van Commons.Wikimedia.org en het Rijksmuseum Amsterdam. De afbeeldingen zijn vrij toegankelijk en voor publiek beschikbaar, waarvoor onze dank.
.
.
Slaapmeditatie, terug naar Homepagina: →
Links naar andere artikelen: Mediteren voor het slapen gaan, Geleide slaapmeditatie , Rob de Ron