Selecteer een pagina

Slaapmeditatie.nl

Slaapmeditatie, slaap meditatie, geleide slaapmeditatie,

Welkom op de website van Slaapmeditatie.nl.  Slaapmeditaties helpen je om beter te slapen en te herstellen van de inspanningen die elke dag weer van je worden gevraagd. Overdag voel je jezelf beter uitgerust en energiek. Slaapmeditaties vormen daarom een belangrijk onderdeel van de Slaapcursus.

In 2011 richtte Slaaponderzoeker en slaapmeditatie leraar Rob de Ron de eerste Slaapcursus van Nederland op. Tijdens de cursus, waarin je van alles over slaap leert, doen we een aantal keren een slaapmeditatie. Slaapmeditaties zijn niet moeilijk: je gaat zo prettig mogelijk liggen en luistert … dat is alles. Toch is enige basiskennis vereist. Deze kun je in één dag leren. Na deelname aan de Slaapcursus kun je thuis en op je werk direct aan de slag. Wil je deelnemen? Bekijk dan de cursusagenda voor de eerstvolgende slaapcursus:

Slaapmeditatie. Slaap meditatie. Geleide slaapmeditatie. Youtube slaapmeditatie.

Sophie Hilbrand neem voor een speciale aflevering over slaap van ‘Sophie in de Mentale Kreukels’  (BNN VARA) deel aan een slaapmeditatie.

Slaapmeditatie of slaapmedicatie?

Je hebt vast al van alles geprbeerd om beter te slapen. Misschien gebruik je zelfs enige vorm van slaapmedicatie, maar heb je wel eens Slaapmeditaties overwogen? Slaapmeditaties kunnen behulpzaam zijn bij het verbeteren van je slaap. En dat zonder vervelend gevoel of negatieve bijwerkingen. Wel positieve!

Al van alles geprobeerd

Wanneer je lange tijd ontevreden bent over de kwaliteit van je slaap, dan heb je vast al van alles geprobeerd om je nachtrust te verbeteren. Denk aan het gebruik van allerlei relatief onschuldige middeltjes als kruidenthee, warme melk of magnesium. En misschien gebruik je minder onschuldige middelen als melatonine, alcohol of wietolie (CBD) of zelfs stevige slaapmiddelen als oxazepam of temazepam.

Je gedrag aanpassen

Mogelijk heb je daarnaast zelfs je gedrag aangepast en ben je minder koffie gaan drinken, gebruik je oordopjes, ga je op vaste tijden naar bed, slaap je niet langer naast je partner of onderneem je ’s avonds geen sociale activiteiten meer. Soms helpen deze gedragsveranderingen je een beetje, maar tot op heden heeft het je niet de slaapkwaliteit gebracht, die je wenst. Ondanks al je pogingen om de controle over je nachtrust terug te krijgen, slaap je nog steeds niet goed. En misschien denk je nu dat Slaapmeditaties de oplossing zijn, maar wanneer je slaapmeditaties op eenzelfde manier gebruikt als al het andere dat je tot op heden hebt geprobeerd, los je het slaapprobleem niet op.

Slecht slapen is een 24-uurs probleem dat vraagt om een 24 uurs aanpak

Richt je niet in alles wat je doet op slaap. Gebruik slaapmeditaties daarom niet in bed, want waaeer je pas in bed je slaapprobleem wilt aanpakken ben je altijd te laat. Je slaap verbeteren vraagt om een 24-uurs aanpak, want slapen en waken horen immers bij elkaar als dag en nacht. Gebruik slaapmeditatie daarom vooral overdag. Bijvoorbeeld wanneer je na je werk thuiskomt. Het is een ideaal moment om met een slaapmeditatie van 15 tot 20 minuten je werkdag af te sluiten. Na zo’n rustmoment kun je jezelf met hernieuwde energie richten op hobby’s, je gezin en/of privéleven.

Kennis van slaap is belangrijk

Hoewel slaapmeditaties niet moeilijk zijn – je gaat zo comfortabel mogelijk liggen en luistert naar de meditatie – is enige kennis van de grondbeginselen wel belangrijk. Je kunt ze in één dag leren. Naast deze basiskennis over slaapmeditaties (wanneer oefen je, hoelang oefen je en vooral: waarom oefen je) is inzicht in slaap belangrijk. Deelname aan de ééndaagse slaapcursus is daarom raadzaam. Na deze cursus, die meestal op zaterdagen wordt gegeven, kun je direct thuis aan de slag.

Wil je het eens proberen?

Wil je het eens proberen? Ga dan rustig op je rug liggen op een plek waar niemand je stoort en waar je jezelf veilig voelt. Leg de benen een stukje uit elkaar en de armen losjes naast je lichaam, met de handpalmen naar boven gekeerd. Leg niet teveel onder je achterhoofd. Een kleine verhoging is genoeg. Leg liever iets onder je knieën, wanneer dit comfortabel voelt. Sluit nu de ogen en luister …

Slaapmeditatie 1

Slaapmeditatie 1

In deze meditatie gaan we niet ons best doen om te ontspannen. Moeiteloos bewegen we de aandacht van het ene, naar het andere lichaamsdeel. Aandacht is voldoende fysiek en mentaal te ontspannen.

Slaapmeditatie.nl. Slaapmeditatie 3: Een Onbegrensde Ruimte. Duur ongeveer 15 Minuten.

Slaapmeditatie 2

In deze meditatie ‘wandelen’ we eerst met aandacht door het rechter deel van je lichaam en daarna het linkerdeel. Daarna verbinden we beide lichaamshelften en ‘wandelen’ we door heel het lichaam.

Slaapmeditatie, slaapmeditaties, het verschil tussen slaapyoga en yoganidra

Yoga Nidra of Slaapyoga

Yoga Nidra en slaapyoga zijn de meest gebruikte slaapmeditaties. Ze worden vaak door elkaar gebruikt, toch zijn ze niet hetzelfde. Er zijn zowel overeenkomsten als verschillen tussen beide yogavormen.

Rob de Ron. Slaapmeditatie. Slaap meditatie. Geleide slaapmeditatie. Youtube slaapmeditatie.

De slaapmeditatie is onderdeel van de Slaapcursus

Het is inmiddels al weer enige tijd geleden dat ik de slaapcursus heb gevolgd. De effecten zijn me daardoor duidelijk geworden. In de nacht lig ik veel minder lang wakker en ik beoordeel mijn slaap nu als voldoende. De slaapmeditatie doe ik vrijwel iedere dag aan het eind van de middag of aan het begin van de avond. Het is goed in te passen omdat het maar een kwartier neemt.

Slaapmeditatie. Rob de Ron (3)

Slaapmeditatie

Slaapmeditaties vormen een belangrijk onderdeel van de Slaapcursus. Slaapmeditaties zijn niet moeilijk. Je gaat liggen en luistert. Je leert het in één dag. Daarna kun je direct thuis aan de slag. Wil je meedoen? Meld je dan nu aan.

Rob de Ron. Slaapmeditatie. Slaap meditatie. Geleide slaapmeditatie. Youtube slaapmeditatie.

Rob de Ron

Tientallen jaren sloot Rob de Ron zijn yogalessen af met een slaapmeditatie. Misschien vertelden zijn leerlingen daarom regelmatig dat ze na zijn les zo lekker sliepen? Hij schonk daar lange tijd weinig aandacht aan. Tot zijn vrouw slaapproblemen kreeg.

Rob de Ron. Slaapmeditatie. Slaap meditatie. Geleide slaapmeditatie. Youtube slaapmeditatie.

Contact

Heb je vragen over slaap, slaapmeditaties of over de Slaapcursus? Of wil je misschien een slaapworkshop of slaaplezing organiseren voor werknemers, studenten of scholieren? Neem dan via onderstaande link gerust contact met me op.

Slaapmeditatie. Pieter Breugel de Oudere
De Oogst (1565) . Pieter Breugel de Oudere (1526-1596).

Meer weten over slaap?

Slaapmeditaties zijn natuurlijk onlosmakelijk verbonden met slaap. Slaap is in veel opzichten een fascinerend onderwerp. Wil je meer lezen over slaap? Kijk dan op slaapcursus.nl of lees de volgende onderwerpen:

Slaapmeditatie in de Literatuur en de Media

Wat komen we zoal tegen over slaapmeditatie in de literatuur, de Media en op YouTube? Bekijk het in deze rubriek.

Slaapmeditatie. Flaming June 1895. Frederic Leighton.
Slaapmeditatie. Flaming June 1895. Frederic Leighton (1830-1896)