Selecteer een pagina

Slaapmeditatie.nl

Slaapmeditatie, slaap meditatie, geleide slaapmeditatie,

Welkom op de website van Slaapmeditatie.nl.  Slaapmeditaties helpen je om beter te slapen en te herstellen, zodat je overdag uitgerust en energiek bent. Slaapmeditaties vormen daarom een belangrijk onderdeel van de Slaapcursus.

In 2011 richtte Slaaponderzoeker en slaapmeditatie leraar Rob de Ron de eerste Slaapcursus van Nederland op. Tijdens de cursus, waarin je van alles over slaap leert, doen we een aantal keren een slaapmeditatie. Slaapmeditaties zijn niet moeilijk: je gaat zo prettig mogelijk liggen en luistert … dat is alles. Toch is enige basiskennis vereist. Deze kun je in één dag leren. Na deelname aan de Slaapcursus kun je thuis en op je werk direct aan de slag. Wil je deelnemen? Bekijk dan de cursusagenda voor de eerstvolgende slaapcursus:

Slaapmeditatie. Rob de Ron (3)

Slaapmeditatie

Slaapmeditaties vormen een belangrijk onderdeel van de Slaapcursus. Slaapmeditaties zijn niet moeilijk. Je gaat liggen en luistert. Je leert het in één dag. Daarna kun je direct thuis aan de slag. Wil je meedoen? Meld je dan nu aan.

Rob de Ron. Slaapmeditatie. Slaap meditatie. Geleide slaapmeditatie. Youtube slaapmeditatie.

Rob de Ron

Tientallen jaren sloot Rob de Ron zijn yogalessen af met een slaapmeditatie. Misschien vertelden zijn leerlingen daarom regelmatig dat ze na zijn les zo lekker sliepen? Hij schonk daar lange tijd weinig aandacht aan. Tot zijn vrouw slaapproblemen kreeg.

Rob de Ron. Slaapmeditatie. Slaap meditatie. Geleide slaapmeditatie. Youtube slaapmeditatie.

Slaapworkshop

Veel werknemers en studenten die slecht slapen maken zich zorgen dat ze de volgende dag niet goed functioneren. Een aantal praktische handvatten om de slaap te verbeteren, kan veel voor hen betekenen. Wil je meer weten over een slaapworkshop?

Slaapmeditatie. Slaap meditatie. Geleide slaapmeditatie. Youtube slaapmeditatie.

Sophie Hilbrand neemt voor ‘Sophie in de Mentale Kreukels’ van BNN VARA deel aan de Slaapcursus van Rob de Ron

Slaapmeditatie of slaapmedicatie?

Slaapmeditaties kunnen behulpzaam zijn bij het verbeteren van je slaap. Maar alleen het doen van een slaapmeditatie zal je slaapproblemen niet oplossen. Kennis van de oefening en inzicht in slaap zijn onmisbaar.

Middeltjes gebruiken om beter te slapen

Wanneer je lange tijd ontevreden bent over de kwaliteit van je slaap, dan heb je vast al van alles geprobeerd om je nachtrust te verbeteren. Denk aan het gebruik van allerlei onschuldige of minder onschuldige middeltjes zoals kruidenthee, magnesium, melatonine, wietolie of slaapmiddelen als oxazepam of temazepam.

Je gedrag aanpassen om beter te slapen

Misschien heb je daarnaast zelfs je gedrag aangepast en ben je minder koffie gaan drinken, gebruik je oordopjes, ga je op vaste tijden naar bed, slaap je niet langer naast je partner of onderneem je ’s avonds zo min sociale activiteiten.

Zijn slaapmeditaties dan de oplossing?

Misschien helpen de middeltjes en gedragsveranderingen je een beetje, maar tot op heden heeft het je niet de slaapkwaliteit gebracht, die je wenst. Ondanks al je pogingen om de controle over je nachtrust terug te krijgen, slaap je nog steeds niet goed. En misschien denk je nu dat Slaapmeditaties de oplossing zijn. Wanneer je slaapmeditaties op eenzelfde manier gebruikt als al het andere dat je tot op heden hebt geprobeerd, los je het slaapprobleem echter niet op.

Slapen en waken horen bij elkaar als dag en nacht

Richt je niet in alles wat je doet op slaap. Gebruik slaapmeditaties daarom niet in bed. Als je pas in bed je slaapprobleem wilt oplossen ben je altijd te laat. Je slaap verbeteren vraagt om een 24-uurs aanpak, want slapen en waken horen immers bij elkaar als dag en nacht.

Drie gratis slaapmeditaties

Gebruik slaapmeditatie daarom vooral overdag. Bijvoorbeeld wanneer je na je werk thuiskomt. Het is een ideaal moment om met een slaapmeditatie van 15 tot 20 minuten je werkdag af te sluiten. na zo’n rustmoment kun je jezelf met hernieuwde energie richten op je hobbu’s, je gezin en/of privéleven.

Kennis van slaap is belangrijk

Dit soort rustmomenten binnen je dagelijks leven geven ritme en vorm aan je leven en verbeteren je slaap. Op de Slaapcursus vertel ik je hier graag meer over. Voor nu wens ik je veel plezier met deze drie gratis slaapmeditaties.

Slaapmeditatie 1

Slaapmeditatie 1

In deze slaapmeditatie gaan we niet ons best doen om te ontspannen. Moeiteloos bewegen we de aandacht van het ene, naar het andere lichaamsdeel. Aandacht is daarbij het sleutelwoord. Die aandacht schenk je in dit geval niet aan de wereld om je heen, maar aan jezelf … beetje bij beetje, lichaamsdeel voor lichaamsdeel. Die aandacht is voldoende fysiek en mentaal te ontspannen. Ontdek het in deze oefening.

Slaapmeditatie 2

Slaapmeditatie 2

Deze korte slaapmeditatie duurt ongeveer 15 Minuten. Net als in een Mindfulness oefening of Bodyscan kun je ook in een slaapmeditatie op verschillende manieren door je lichaam ‘wandelen’. In deze meditatie beginnen we aan de rechterzijde. Daarna volgt de linkerzijde. Er is ook een langere versie van deze oefening. Deze duurt ongeveer 30 Minuten. Daarin wordt meer uitgelegd dan in deze korte oefening.

Slaapmeditatie 3

Slaapmeditatie 3

De meditatie ‘Een Onbegrensd Gevoel’, duurt zo’n 15 Minuten. Of je nu aan Zen, Mindfulness of iets anders doet, het gevoel van onbegrensdheid is een kenmerk elke meditatie. Er is ook een 30 minuten versie van deze oefening. Daarin wordt meer uitgelegd dan in deze oefening. Het is aan te raden de lange versie af en toe te beluisteren, zodat je wat meer achtergrondkennis hebt. Die kennis kun je gebruiken in deze korte versie.

Rob de Ron. Slaapmeditatie. Slaap meditatie. Geleide slaapmeditatie. Youtube slaapmeditatie.

De slaapmeditatie is onderdeel van de Slaapcursus

Het is inmiddels al weer enige tijd geleden dat ik de slaapcursus heb gevolgd. De effecten zijn me daardoor duidelijk geworden. In de nacht lig ik veel minder lang wakker en ik beoordeel mijn slaap nu als voldoende. De slaapmeditatie doe ik vrijwel iedere dag aan het eind van de middag of aan het begin van de avond. Het is goed in te passen omdat het maar een kwartier neemt.

Slaapmeditatie. Flaming June 1895. Frederic Leighton.
Slaapmeditatie. Flaming June 1895. Frederic Leighton (1830-1896)
Wil je meer weten over Slaap?

Meer weten over slaap?

Slaapmeditaties zijn natuurlijk onlosmakelijk verbonden met slaap. Slaap is in veel opzichten een fascinerend onderwerp. Wil je meer lezen over slaap? Kijk dan op slaapcursus.nl of lees de volgende onderwerpen:

> Kun je ook te moe zijn om te slapen?

Slaapmeditatie. Pieter Breugel de Oudere
De Oogst (1565) . Pieter Breugel de Oudere (1526-1596).
Slaapmeditatie in de Media

Slaapmeditatie in de Literatuur en de Media

Wat komen we zoal tegen over slaapmeditatie in de literatuur, de Media en op YouTube? Bekijk het in deze rubriek.

Slaapmeditatie

‘Wie mediteert heeft minder slaapbehoefte’

In dit NRC artikel komt onder andere slaapdeskundige Ingrid Verbeek van het Centrum voor Slaapgeneeskunde Kempenhaeghe aan het woord. In het artikel zegt zij: „Mensen die mediteren hebben minder slaapbehoefte, omdat ze tijdens het mediteren gedeeltelijk herstellen.

Slaapmeditatie. Slaap meditatie. Geleide slaapmeditatie. Youtube slaapmeditatie.
Slaapmeditatie. Nacht en Slaap (1878) door Evelyn De Morgan (1855-1919)
Rob de Ron. Slaapmeditatie. Slaap meditatie. Geleide slaapmeditatie. Youtube slaapmeditatie.

Berichten

In de Media