slaapmeditatie.

Slaapmeditatie

Rust is de gedroomde partner van slaap. Slaapmeditaties gaan je beslist helpen om rust te vinden en beter te slapen

Een slaapmeditatie helpt je om beter te slapen en is daarom een belangrijk onderdeel van de slaapcursus (→). Na de cursus kun je direct aan de slag met het E-book en de luisterboeken met elk 3 slaapmeditaties en een introductie over de oorzaak en aanpak van slapeloosheid (→)

Wanneer het je niet lukt om goed te slapen, kunnen de ééndaagse slaapcursus, het E-book en de luisterboeken je helpen weer controle over je slaap te krijgen (naar reviews).

Goed slapen is noodzakelijk om te herstellen van de inspanningen die elke dag weer van je worden gevraagd. Dat herwinnen van de controle over je slaap met behulp van een slaapmeditatie, doen we overdag, want wanneer je pas in je bed of midden in de nacht je slapeloosheid wilt aanpakken, ben je altijd te laat. Je doet de slaapmeditatie dan ook gedurende de dag of in de loop van de avond op een voor jou geschikt moment.

Wellicht het mooiste moment voor een slaapmeditatie is de overgang van de dag naar de avond

Slaapmeditatie.nl

Zo’n moment noemen we een scharniermoment. Een scharniermoment is een vanzelfsprekend moment, waarop je als het ware met een moment van rust de deur van het voorbije dagdeel sluit en naar het komende dagdeel, opent. Het is alsof je daarbij even op drempel blijft staan, om het moment van afsluiten en openen bewust te ervaren. Het is op die manier, net als slaap, een moment van loslaten, herstellen en voorbereiden.

Dit hoeft niet altijd een slaapmeditatie te zijn. Het kan ook een wandeling, een gesprek of een aangename lunch zijn, waarmee je bewust de deur naar de ochtend sluit en die naar de middag opent. Later op de dag kan het ook de autorit, de fietstocht of de wandeling van je werk naar je huis zijn. Ook de avondmaaltijd, alleen of samen, kan een manier zijn om bewust de deur naar de dag af te sluiten en die naar de avond te openen.

Voor het grootste deel van de bevolking betekent de avondmaaltijd het eind van een werkdag en het begin van de avond, het privé gedeelte van de dag, waarin je tijd vrijmaakt voor jezelf en anderen. Wellicht is dit het mooiste moment voor een slaapmeditatie.

Met een slaapmeditatie vòòr de avondmaaltijd sluit je bewust je werkdag af en maak je ruimte voor de avond, het privé gedeelte van de dag 

Slaapmeditatie.nl

Het meest natuurlijke en ook het meest ingrijpende scharniermoment, is natuurlijk de overgang van dag naar nacht. Een moment dat tegelijkertijd ook de overgang is van licht naar donker, van activiteit naar rust en van staan of zitten naar liggen.

Het moment waarop we gaan slapen is het moment waarop we ons letterlijk neerleggen bij de dingen zoals ze die dag zijn gegaan. Ook in een slaapmeditatie gaan we liggen (→). We leggen ons net als op het moment waarop we gaan slapen, neer bij de dingen zoals ze die ochtend, die dag of die avond zijn geweest.

Dat liggen doen we op een plek waar niets of niemand ons stoort. Een plek waar we weer even op eigen krachten komen, temidden van alle omringende krachten. Net als slaap is het een moment van herstel. In een slaapmeditatie sluiten we bewust het ene af en bereiden onszelf tegelijkertijd voor, op hetgeen komen gaat.

Op de slaapcursus leg ik natuurlijk uit waarom je een slaapmeditatie juist gedurende de dag of in de loop van de avond doet, in plaats van in je bed. Wil je nu al iets meer weten? Luister dan naar het gesprek tussen Arie Boomsma en Rob de Ron (→) 

Slaapmeditatie.nl / Slaap en meditatie

Arie Boomsma in gesprek met Rob de Ron

Arie Boomsma spreekt voor zijn ‘podcast over routine’ met slaaponderzoeker en slaapmeditatie leraar Rob de Ron. Rob gelooft niet zo zeer in lijstjes met dingen die je moet doen om beter te  slapen. De winst zit volgens hem in hoe je overdag leeft en of je de moed hebt om te rusten. Alles over sleutelslaapjes, scharniermomenten, ochtendmensen, avondmensen, slechte slapers en het verschil tussen rusten en slapen.

  Naar de Podcast  

Arie Boomsma en slaaponderzoeker Rob de Ron voor de 'Podcast over Routine.' 2022

Arie Boomsma

Arie Boomsma interviewt slaaponderzoeker Rob de Ron en meditatieleraar voor zijn Podcast over Routine. Naar de Podcast

Hoogleraar Erik Scherder en slaaponderzoeker Rob de Ron tijdens het slaapcongres van de VU in Amsterdam.

Erik Scherder

Hoogleraar Erik Scherder en meditatie leraar Rob de Ron tijdens het slaapcongres van de VU. Naar Erik Scherder 

Sportarts Kasper Jansen. Schrijver van de PowernapParadox

Kasper Janssen

“Ik kan je de slaapcursus van Rob de Ron aanraden. Hij zoekt de oplossing niet in de nacht, maar in de dag.” Naar Desportarts.nl 

Sophie Hilbrand neemt deel aan de yoga nidra oefeningaan tijdens de slaapcursus van Rob de Ron

Sohie Hilbrand

Sophie Hilbrand neemt deel aan een slaapmeditatie tijdens de slaapcursus van Rob de RonNaar Sophie in de Mentale Kreukels

Je kunt de luisterboeken met elk 3 slaapmeditaties en een introductie eenvoudig bestellen en downloaden op het digitale apparaat van je voorkeur. Je hebt ze dan altijd en overal bij de hand

Slaapcursus E-book
Slaapcursus E-book

Slaapcursus E-book

Met dit E-book en de luisterboeken met elk 3 slaapmeditaties en een intro over slaap, kun je na de cursus direct aan de slag (→)

Slaapmeditatie luisterboek 1
Luisterboek 1

Luisterboek 1

Rust is de gedroomde partner van slaap, maar hoe vind je rust? Deze 3 slaapmeditaties (→) gaan  je daar beslist bij helpen.

Slaapmeditatie luisterboek 2
Luisterboek 2

Luisterboek 2

Ook op dit luisterboek begint met een inleiding. De inleiding helpt je op weg om de slaapmeditaties goed uit te voeren.

Slaapmeditatie luisterboek 3
Luisterboek 3

Luisterboek 3

De slaapmeditatie ‘links-rechts’ is bij veel mensen geliefd. De meditatie is er in 3 variatie’s: 15, 20 en 25 minuten. 

Nu had zijn slapeloze vrouw niets met yoga of meditatie, maar toen niets bleek te werken besloot ze de slaapmeditaties die Rob (→) voor haar maakte, toch een kans te geven 

Slaapmeditatie.nl 

Toen zijn vrouw slaapproblemen kreeg maakte Rob de Ron (→) voor haar een cd met 3 slaapmeditaties. Inmiddels zijn de cd’s luisterboeken geworden. Ze zijn een belangrijk onderdeel van de slaapcursus die hij in 2011 oprichtte.

Tijdens de cursus, waarin je van alles over slaap leert, doen we een aantal keren een slaapmeditatie. Deze zijn niet moeilijk: je gaat zo prettig mogelijk liggen en luistert, dat is alles. Toch is enige basiskennis vereist. Deze kun je in één dag leren. Na deelname aan de Slaapcursus kun je thuis en op je werk direct aan de slag. Wil je deelnemen? Bekijk dan de cursusagenda (→) voor de eerstvolgende slaapcursus.

Iedere dag neem ik voor het eten een klein half uur rust en luister ik naar een slaapmeditatie, dat werkt enorm ontspannend en ik slaap er echt beter op. Naar reviews

Ik heb in September een slaapcursus bij je gedaan in Amersfoort en iedere dag doe ik een slaapmeditatie en vanaf dag 1 slaap ik spectaculair veel beter! Naar reviews

Ik kan me beter concentreren, doe meer zonder stress en ben minder vermoeid. De slaapmeditatie doe ik één keer per dag en het effect is heeeeel positief. Naar reviews

SInds de slaapcursus in november doen we bijna iedere dag een slaapmeditatie. Beide merken we dat we hier veel aan hebben. We slapen een stuk beter. Naar reviews

Slaap meditatie. Slaapmeditatie Youtube. Geleide Meditatie Mannenstem van Rob de Ron.

De slaapmeditaties zijn een belangrijk onderdeel van de slaapcursus

De slaapcursus duurt één dag. Daarna kun je thuis direct aan de slag met het E-book en de luisterboeken

Slaap meditatie. Slaapmeditatie Youtube. Geleide Meditatie Mannenstem. Meditatie leraar Rob de Ron.

Heb je vragen? Neem dan gerust contact met me op

Heb je vragen over slaap, slaapmeditaties of de slaapcursus? Neem dan gerust contact met me op.

Slaapcursus particulier. Geleide slaapmeditaties

Rob de Ron

Meditatieleraar Rob de Ron sloot zijn lessen altijd af met een slaapmeditatie. Vertelden zijn leerlingen daarom dat ze na de les zo goed sliepen? Hij schonk daar weinig aandacht aan, tot zijn vrouw slaapproblemen kreeg.

Slaapcursus particulier. Geleide slaapmeditaties

Wil je weten wat anderen van de slaapcursus vonden?

Bekijk de reviews en lees hier hoe anderen de slaapcursus en de slaapmeditaties hebben ervaren.

Je hebt vast al van alles geprobeerd om beter te slapen … 

Slaapmeditatie.nl /  Hoe pak ik mijn slapeloosheid aan ? (→)

Wanneer je ontevreden bent over je slaap, dan heb je vast al van alles geprobeerd om je nachtrust te verbeteren. Denk aan het gebruik van allerlei relatief onschuldige middeltjes als kruidenthee, warme melk of magnesium. En misschien gebruik je minder onschuldige middelen als melatonine, alcohol of wietolie (CBD), of slaapmiddelen. Misschien ben je ten einde raad en vraag je jezelf af waarom slaapmeditaties je wel zouden helpen …

Meer lezen over de aanpak van slapeloosheid (→)

Is een slaapmeditatie dan de oplossing voor je doorwaakte nachten?

Slaapmeditatie.nl

Mogelijk heb je daarnaast zelfs je gedrag aangepast en ben je minder koffie gaan drinken, gebruik je oordopjes, ga je op vaste tijden naar bed, slaap je niet langer naast je partner of onderneem je ’s avonds geen sociale activiteiten meer. Soms helpen deze middelen en gedragsveranderingen een beetje, maar tot op heden heeft het je niet de slaapkwaliteit gebracht, die je wenst.

Ondanks al je pogingen om de controle over je nachtrust terug te krijgen, slaap je nog steeds niet goed. En misschien denk je nu dat slaapmeditaties de oplossing zijn, maar wanneer je slaapmeditaties op eenzelfde manier gebruikt als al het andere dat je tot op heden hebt geprobeerd, los je het slaapprobleem niet op.

Meer lezen over de aanpak van slapeloosheid (→)

Richt je niet alleen op de nacht, maar ook op de dag, want slapen en waken horen bij elkaar als dag en nacht. Doe de slaapmeditatie daarom niet pas in je bed, maar juist overdag

Slaapmeditatie.nl

Richt je niet in alles wat je doet op slaap. Gebruik een slaapmeditatie daarom niet pas in je bed, want wanneer je pas in bed je slaapprobleem wilt aanpakken, ben je altijd te laat. Je slaap verbeteren vraagt om een 24-uurs aanpak, want slapen en waken horen immers bij elkaar als dag en nacht. Verbeter je de een, dan verbeter je ook de ander.

Gebruik een slaapmeditatie daarom vooral overdag. Bijvoorbeeld wanneer je na je werk thuiskomt. Het is een ideaal moment om met een slaap meditatie van 15 tot 20 minuten je werkdag af te sluiten. Na zo’n rustmoment kun je jezelf met hernieuwde energie richten op hobby’s, je gezin en/of privéleven.

Naar de slaapcursus (→)

Slaapmeditatie. Slaap meditatie. Pieter Breugel de Oudere, de Oogst.

‘Geleide slaapmeditatie mannenstem’ is een veelgebruikte zoekterm. Begrijpelijk, want de stem is bij een geleide meditatie zeer belangrijk (→). 

Slaap meditatie. Slaapmeditatie. Slapende Junie (detail), Frederic Clayton.

Mediteren voor het slapen is prima voor goede slapers, maar voor slechte slapers is mediteren overdag of in de loop van de avond effectiever (→)

Evelyn De Morgan, Nacht en Slaap. Zijn Yoga Nidra en Slaapyoga hetzelfde?

Yoga Nidra en slaapyoga zijn de bekendste slaapmeditaties. Hoewel de termen vaak door elkaar worden gebruikt, zijn het verschillende yogavormen (→).

Slaapmeditaties beoefen je in de savasana.

Vrijwel alle slaapmeditaties worden uitgevoerd in een liggende houding, die we savasana noemen. Savasana betekent lijkhouding: je ligt doodstil (→).

Slaapdeskundige Ingrid Verbeek: ‘Wie mediteert heeft minder slaapbehoefte’

Slaapmeditatie.nl / Wie mediteert heeft minder slaapbehoefte (→)

Het NRC (→) schreef onlangs over vroeg opstaan en mensen die hun wekker wat eerder zetten om nog vóór het ontbijt van alles te doen. Onder andere slaapdeskundige (→) Ingrid Verbeek (→) slaapdeskundige Ingrid Verbeek (→) van het Centrum voor Slaapgeneeskunde Kempenhaeghe (→) komt aan het woord. In het artikel zegt zij: „Mensen die mediteren hebben minder slaapbehoefte, omdat ze tijdens het mediteren gedeeltelijk herstellen.” 

Ingrid Verbeek (→) baseert haar uitspraak op wat ze ziet in haar vakgebied. „Ik ben al 25 jaar actief in dit vak. Slaap is belangrijk voor herstel, maar in de praktijk zie ik dat mensen ook in meditatie en ontspanningsoefeningen herstel en rust vinden.”

Bron. Dit artikel is op 5 april 2016 geschreven door Diederik Huffels (→) en gepubliceerd in het NRC (→). 

Professor Gerard Kerkhof: ‘Meditatie helpt bij slapeloosheid’

Slaapmeditatie.nl / Meditatie helpt bij slapeloosheid (→)

Vorig jaar bleek uit een onderzoek aan de universiteit van Zuid-Californië in Los Angeles onder ouderen met slapeloosheid dat meditatie op de korte termijn kan helpen. De groep met ouderen die ongeveer twintig minuten per dag mediteerden, sliep aanzienlijker beter.

Professor Gerard Kerkhof (→), hoogleraar psychofysiologie van de 24-uurs ritmiek en slaap, kan dit bevestigen. Meditatie helpt volgens slaapdeskundige (→) Gerard Kerkhof (→) mensen die last hebben van slapeloosheid. „Meditatie kan ervoor zorgen dat mensen zich goed en rustig voorbereiden op de slaap.” 

Bron. Dit artikel is op 5 april 2016 geschreven door Diederik Huffels (→) en gepubliceerd in het NRC (→)

Een slaapmeditatie is niet moeilijk: je gaat zo comfortabel mogelijk op een plek liggen, waar niemand en niets je stoort. Je kunt de slaapmeditaties ‘links-rechts’ gratis op YouTube beluisteren

Slaapmeditatie.nl / slaapmeditatie YouTube (→)

Hoewel slaapmeditaties niet moeilijk zijn, is enige kennis van de grondbeginselen wel belangrijk. Je kunt ze in één dag leren. Naast deze basiskennis over de slaapmeditatie (wanneer oefen je, hoelang oefen je en vooral: waarom oefen je) is inzicht in slaap belangrijk. Deelname aan de ééndaagse slaapcursus is daarom raadzaam. Na de cursus kun je thuis direct aan de slag met behulp van de luisterboeken (→).

De slaapmeditatie ‘links-rechts die je hieronder ziet, vraagt zo’n 20 minuten (→) van je tijd. Op Youtube vind je ook een variant van 15 minuten (→) en van 25 minuten (→). Mocht je niet afhankelijk willen zijn van een internet verbinding, dan kun je deze slaapmeditaties ook bestellen, downloaden (→) en op je favoriete digitale apparaten plaatsen. 

Wil je het eens proberen? …

Slaapmeditatie.nl

Ga dan rustig op je rug liggen op een plek waar niemand je stoort en waar je jezelf veilig voelt. Leg de benen een stukje uit elkaar en de armen losjes naast je lichaam, met de handpalmen naar boven gekeerd. Leg niet te veel onder je achterhoofd. Een kleine verhoging is genoeg. Leg liever iets onder je knieën, wanneer dit comfortabel voelt. Sluit nu de ogen en luister …

Volgens slaapprofessor Eus van Someren moeten we de slapeloze mens dankbaar zijn, omdat deze in de oertijd het vuurtje brandende hield. Dit keer mag jij rustig gaan liggen en de ogen sluiten, dan houd ik het vuurtje brandende .

Rob de Ron, slaaponderzoeker en meditatie leraar

Slaapmeditatie.nl

Artikel november 2021. Slaapmeditatie.