Afb. Meditatie voor het Slapen gaan

Is meditatie voor het slapen gaan goed?

Mediteren voor het slapen gaan is een goede manier om de dag af te sluiten en je slaapkwaliteit te verbeteren. Een meditatie voor het slapen kan dus zeker resulteren in een betere nachtrust

Is meditatie voor het slapen gaan goed? Mediteren voor het slapen gaan kan zeker helpen je slaapkwaliteit te verbeterenn, maar wanneer je pas gaat mediteren in bed, ben je eigenlijk te laat. Niet goed slapen is een 24-uurs probleem, dat vraagt om een 24-uurs aanpak.

Mediteren voor het slapen gaan is dus geschikt voor goede en slechte slapers, maar voor slechte slapers is rusten met een slaapmeditatie op een dagelijks scharniermoment nóg effectiever. Voor mensen die langere tijd last hebben van slapeloosheid, is het raadzaam om ook gedurende de dag of de avond een rustmoment in te lassen.

Meditatie voor het slapen gaan, kan zeker helpen om beter te slapen, maar wanneer je lijdt aan slapeloosheid is het raadzaam om ook overdag of in de loop van de avond te mediteren momenten doet

Slaapmeditatie.nl (→) Artikel ‘Meditatie voor het slapen.’

Met een rustmoment sluit je bewust een voorgaande periode of bepaalde activiteit af, alvorens je aan iets nieuws begint. Dat kan door een wandeling te maken, van een maaltijd te genieten of zo’n 15 tot 30 minuten te gaan rusten met een slaapmeditatie.

Kies voor het beste rustmoment een dagelijks ‘scharniermoment,’ dat past bij je persoonlijke dagindeling. Scharniermomenten zijn momenten waarop je op natuurlijke en vanzelfsprekende manier een dagdeel afsluit of van activiteit wisselt.

Zo is de luncheen goed moment om de ochtend af te sluiten voordat je aan de middag begint. Het kan ook na je werk. Door even te gaan liggen met een slaapmeditatie, sluit je bewust de dag af,  voordat je aan de avond begint. Dit moment leent zich uitstekend voor een slaapmeditatie, omdat het niet alleen de overgang van de dag naar de avond markeert, maar tevens van je werk naar je privé leven.

Met een liggende slaapmeditatie sluit je bewust een voorgaande periode of activiteit af, alvorens aan een nieuwe periode of activiteit te beginnen

Slaapmeditatie.nl (→) Artikel ‘Is meditatie voor het slapen gaan goed?’

Het meest meest ingrijpende scharniermoment is natuurlijk de overgang van dag naar nacht. Het is ook de overgang van licht naar donker, van staan of zitten naar liggen en van activiteit naar rust.

Hoewel het voor de slechte slapers raadzaam is om ook overdag een rustmoment in te lassen, maar ook mediteren voor het slapen gaan zal je slaapkwaliteit zeker ten goede komen!

Overdag of in de avond een rustmoment voor jezelf vinden maakt je voor je herstel en welbevinden minder afhankelijk van je nachtrust. Maar wanneer je overdag geen tijd hebt kunnen vinden om te rusten, dan is mediteren in bed natuurlijk ook prima.

Met een slaapmeditatie vòòr de avondmaaltijd sluit je bewust je werkdag af en maak je ruimte voor de avond, het privé gedeelte van de dag 

Slaapmeditatie.nl (→) Artikel ‘Meditatie voor slapen.’

Je vindt verschillende slaapmeditaties op de luisterboeken (→) die meditatieleraar en slaaponderzoeker Rob de Ron (→) heeft gemaakt als onderdeel van de slaapcursus (→)

Wat te doen als je niet kunt inslapen of doorslapen? Lees verder (→)

Door te gaan rusten met een liggende slaapmeditatie, vergroot je de effectiviteit van je rust aanmerkelijk. Je zult beter herstellen van de inspanningen die elke dag weer van je worden gevraagd

Slaapmeditatie.nl (→) Artikel ‘Mediteren in bed.’

Slaapcursus E-book met hoofdstuk over Yoga Nidra slaapmeditaties
Yoga Nidra Meditatie voor het Slapen gaan. Luisterboek 1
Yoga Nidra slaapmeditatie Luisterboek 2
Yoga Nidra slaapmeditatie Luisterboek 3

Je kunt de luisterboeken met elk 3 slaapmeditaties en een introductie eenvoudig bestellen en downloaden op het digitale apparaat van je voorkeur. Je hebt ze dan altijd en overal bij de hand

Chronobiologie, de wetenschap van wanneer

Wat is de beste tijd om te slapen, te rusten, te werken of te eten of te ontspannen en te mediteren. De chronobiologie (→) is een wetenschappelijke discipline, die zich bezig houdt met de studie van biologische ritmen of bioritmen (→). Bioritmen programmeren in feite het onze lichamelijke en cognitieve activiteiten en natuurlijk ons slaap- waakritme.

Een goede en gezonde nachtrust hoeft niet te betekenen dat je 8 uur aaneengesloten slaapt. Er zijn gelukkig ook andere slaaritmes die wellicht beter bij je passen. Slaap-waakritmes die je evenzeer gezond en vitaal houden. Belangrijk daarbij is om niet alleen een slaapritme te vinden dat beter bij je past, maar ook het juiste dagritme, want slapen en waken horen bij elkaar als dag en nacht! Verbeter je de een, dan verbeter je ook de ander.

Op de slaapcursus (→) vertel ik je er graag meer over.

Slaapmeditatie.nl (→) Artikel ‘Is mediteren voor het slapen gaan doelmatig, of zijn er betere momenten voor een (slaap) meditatie? 

Slaapmeditatie afb. cursusagenda

Slaapcursus (→)

De Slaapcursus duurt één dag en wordt  o.a. gegeven in Amsterdam en Amersfoort.

Slaapmeditatie afb.contact.

Contact (→)

Heb je vragen over slaapmedtaties of slaap. Neem dan gerust contact met me op.

Slaapmeditatie afb. Reviews

Ervaringen (→)

Ik doe iedere dag je slaapmeditatie en vanaf de eerste dag na de cursus slaap ik spectaculair veel beter.

Slaapmeditatie afb. meditatieleraar Rob De Ron

Rob de Ron (→)

Goed slapen leek hem de normaalste zaak van de wereld. Tot zijn vrouw slaapproblemen kreeg.

Mediteren voor het slapen gaan zal je slaapkwaliteit zeker verbeteren, maar is het ook de gedroomde oplossing voor je slaapprobleem? 

Slaapmeditatie.nl (→) Artikel ‘Mediteren voor het slapen gaan.’

Is meditatie voor het slapen de gedroomde oplossing voor je slapeloosheid? Veel slechte slapers hebben al van alles geprobeerd om beter te slapen. Soms door het veranderen van het gedrag of eet- en drinkgewoonten. Denk daarbij aan het verminderen van koffie- of alcoholgebruik, het gebruik van oordopjes, op vaste tijden naar bed of zelfs niet langer naast een partner slapen.

Daarnaast zoekt menig slechte slaper zijn of haar heil in allerlei middeltjes, van onschuldig tot minder onschuldig. Denk aan kruidenthee, melatonine of magnesium, tot THC, alcohol en slaapmiddelen.

Wanneer je nu denkt dat meditatie voor het slapen je op wonderbaarlijke wijze zal helpen, bega je misschien opnieuw een vergissing. Het krampachtig zoeken naar een middeltje, maniertje of meditatie om weer goed te slapen vergroot vaak het probleem: het brengt je in de vicieuze cirkel van slapeloosheid. Op de slaapcursus leg ik je uit hoe je de slaapmeditaties effectief inzet om weer goed te slapen

Wat te doen als je niet kunt inslapen of doorslapen? Lees verder (→)

Mediteren voor het slapen gaan zal je slaapkwaliteit zeker verbeteren, maar is het ook de gedroomde oplossing voor je slaapprobleem? 

Slaapmeditatie.nl (→) Artikel ‘Mediteren voor het slapen gaan.’

Het veranderen van gedrag en het gebruik van middelen is begrijpelijk, want want er is maar weinig vervelender dan vele nachten achter elkaar niet goed slapen. Je wilt dolgraag de controle over je slaap terug krijgen, maar waarom werken al die aanpassingen en middeltjes niet?

Waarom slapen de meeste slechte slapers nog steeds niet goed terwijl ze zo hun best doen of slapen ze juist slecht, ómdat ze zo hun best doen? Want terwijl een goede slaper niets doet om beter te slapen, doet een slechte slaper van alles!

Slaapmeditaties zijn een belangrijk onderdeel van de slaapcursus. Lees verder (→)

Hoewel slaapmeditaties niet moeilijk zijn, is enige kennis van de grondbeginselen wel belangrijk. Je kunt ze in één dag leren. Naast deze basiskennis over de slaapmeditatie (wanneer oefen je, hoelang oefen je en vooral: waarom oefen je) is inzicht in slaap belangrijk. Deelname aan de ééndaagse slaapcursus is daarom raadzaam. Na de cursus kun je thuis direct aan de slag met behulp van de luisterboeken (→).

Arie Boomsma in gesprek met Rob de Ron

Arie Boomsma spreekt voor zijn Podcast over Routine (→) met slaapmeditatie leraar Rob de Ron (→). Rob gelooft niet zo zeer in lijstjes met dingen die je moet doen om beter te slapen. De winst zit volgens hem in hoe je overdag leeft en of je de moed hebt om te rusten. Alles over sleutelslaapjes, scharniermomenten, ochtendmensen, avondmensen, slechte slapers en het verschil tussen rusten en slapen. Naar de Podcast (→)

♦ Er is inmiddels een 2e podcast gemaakt over slapen op een onbekende plek. Naar de Podcast (→)

Slaapcursus afb. Schrijfster van "Van dit Boek ga je Beter Slapen,' Katelijne Elzes, neemt deel aan de Slaapcursus.

Catelijne Elzes (→)

Schrijfster van ‘Van dit Boek ga je Beter Slapen’ (→), Catelijne Elzes (→) neemt deel aan de Slaapcursus en schrijft daarover in ‘Flow’ (→)

Slaapcursus afb. Erik Scherder en Rob de Ron voor slaapsymposion in de Duif in AMsterdam

Erik Scherder (→)

Hoogleraar Erik Scherder (→) en slaaponderzoeker Rob de Ron (→) tijdens het slaapcongres van de VU in Amsterdam (→).

Cursus beter slapen

Sophie Hilbrand (→)

Sophie Hilbrand (→) neemt deel aan een geleide slaapmeditatie tijdens de slaapcursus. Bekijk hier de aflevering (→)

De geleide slaapmeditaties die Rob de Ron voor zijn vrouw maakte, vormen nog steeds een belangrijk onderdeel van de slaapcursus

Slaapcursus.nl. Yoga Nidra op YouTube (→).

Wil je het eens proberen? Zoek dan een plek waar niets of niemand je stoort en je jezelf veilig en op je gemak voelt. Je gaat op je rug liggen met de armen en benen enigszins gespreid. Wil je eerst meer lezen over deze houding waarin je Yoga Nidra (→) beoefent? Lees dan hier verder (→).

Yoga Nidra YouTube is onderdeel van de Slaapcursus

Slaapmeditaties op YouTube (→)

Op Youtube vind je 3 geleide slaapmeditaties: 15 minuten, 20 minuten en 25 minuten. Deze kun je ook vinden op luisterboek nr. 3 (→). Zowel de oefeningen op YouTube als op de luisterboeken zijn ingesproken door Rob de Ron (→). 

Slaapmeditatie YouTube (→) is een onderdeel van de Slaapcursus. Naar YouTube (→)

Volgens slaapprofessor Eus van Someren (→) moeten we de slapeloze mens dankbaar zijn, omdat deze in de oertijd het vuurtje brandende hield. Dit keer mag jij rustig gaan liggen en de ogen sluiten, dan houd ik het vuurtje brandende …

De geleide slaapmeditaties op YouTube (→) en de luisterboeken (→) zijn ingesproken door meditatieleraar Rob de Ron (→)

 

Artikel januari 2022: Is meditatie voor het slapen gaan goed?