Mediteren voor het slapen gaan. meditatie voor het slapen.

Mediteren voor het slapen gaan

Mediteren voor het slapen gaan is een goede manier om de dag af te sluiten en je nachtrust te verbeteren. Je dag afsluiten met een meditatie voor het slapen kan resulteren in gemakkelijker in slaap vallen en daarna dieper doorslapen, daarom zijn slaapmeditaties een belangrijk onderdeel van de slaapcursus. 

In 2011 richtte Slaaponderzoeker Rob de Ron de eerste slaapcursus van Nederland op. Tijdens deze  slaapcursus doen we een aantal keren een slaapmeditatie. De oefeningen zijn niet moeilijk, je kunt ze in één dag leren. Na deelname aan de ééndaagse Slaapcursus, kun je direct aan de slag. kijk op Slaapcursus.nl voor de eerstvolgende cursusdag.

Mediteren voor het slapen gaan. meditatie voor het slapen.

Slaapcursus

Slaapmeditaties vormen een belangrijk onderdeel van de slaapcursus. We doen deze dag meerdere malen een slaap meditatie. 

Mediteren voor het slapen gaan. meditatie voor het slapen.

Rob de Ron

Goed slapen leek Rob de Ron de normaalste zaak van de wereld, tot zijn vrouw slaapproblemen kreeg.

Mediteren voor het slapen gaan. meditatie voor het slapen.

Vragen over mediteren voor het slapen gaan?

Heb je vragen over slaap of meditatie voor het slapen gaan? Neem dan gerust contact met me op.

Meditaticatie voor het slapen heeft negatieve bijwerkingen, meditatie voor het slapen gaan alleen maar positieve 

Een meditatie voor het slapen gaan is natuurlijk verstandiger dan het innenmen van medicatie voor het slapen gaan: het heeft geen negatieve bijwerkingen, alleen maar positieve. Toch is het zomaar de gedroomde oplossing voor je slaapproblemen.

Veel slechte slapers hebben al van alles geprobeerd om beter te slapen. Soms door het veranderen van het gedrag of eet- en drinkgewoonten. Denk daarbij aan het verminderen van koffie- of alcoholgebruik, het gebruik van oordopjes, op vaste tijden naar bed of zelfs niet langer naast een partner slapen.

Daarnaast zoekt menig slechte slaper zijn of haar heil in allerlei middeltjes, van onschuldig tot minder onschuldig. Denk aan kruidenthee, melatonine of magnesium, tot THC, alcohol en slaapmiddelen.

Werkt meditatie voor het slapen gaan om de controle over je nachtrust terug te krijgen? 

Het veranderen van gedrag en het gebruik van middelen is begrijpelijk, want want er is maar weinig vervelender dan vele nachten achter elkaar niet goed slapen. Je wilt dolgraag de controle over je slaap terug krijgen, maar waarom werken al die aanpassingen en middeltjes niet?

Waarom slapen de meeste slechte slapers nog steeds niet goed terwijl ze zo hun best doen of slapen ze juist slecht, ómdat ze zo hun best doen? Want terwijl een goede slaper niets doet om beter te slapen, doet een slechte slaper van alles om beter  te slapen.

Niet goed slapen is een 24-uurs probleem, dat vraagt om een 24-uurs aanpak

Wanneer je nu denkt dat mediteren voor het slapen je wel zal helpen, bega je opnieuw een vergissing. Het krampachtig zoeken naar een middeltje, maniertje en meditaties om weer goed te slapen vergroot vaak het probleem: je komt in de vicieuze cirkel van slapeloosheid. Een nieuwe teleurstelling ligt op de loer.

Wat je ook doet, wanneer je pas voor het slapen gaan je slaapprobleem wilt aanpakken ben je altijd te laat. Slecht slapen is een 24-uurs probleem dat vraagt om een 24-uurs aanpak.

Wanneer je pas in je bed gaat mediteren voor het slapen gaan, ben je altijd te laat

Een goede en gezonde nachtrust hoeft niet te betekenen dat je 8 uur aaneengesloten slaapt. Er zijn gelukkig ook andere slaaritmes die wellicht beter bij je passen en minder veeleisend en frustrerend zijn. Op de slaapcursus ontdek je ritme’s die minder ontmoedigend zijn dan het vaak frustrerende 16-8 ritme van waken en slapen. Ritmes die je evenzeer gezond en vitaal houden. Belangrijk daarbij is om niet alleen   een nachtritme te vinden dat beter bij je past, maar ook een goed dagritme.

Niet voor iedereen is het idee van 8 uur aaneengesloten slapen en 16 uur aaneengesloten slapen het ideale dag- nachtritme. Het is voor volwassenen niet ongewoon om na zo’n 4 tot 5 uur slaap enige tijd wakker te liggen voor je opnieuw inslaapt. Het is evenmin ongewoon om in de loop van de dag of de avond de behoefte krijgt aan rust. Dat zijn de ideale momenten voor een meditatie.

Slaap meditatie voor het slapen gaan. Mediteren voor het slapen gaan

Mediteren voor het slapen is prima voor goede slapers, maar voor slechte slapers is mediteren overdag of in de loop van de avond effectiever

Sophie Hilbrand neemt voor  ‘Sophie in de Mentale Kreukels’ deel aan een slaap meditatie tijdens de slaapcursus van Rob de Ron.

Mediteren voor het slapen gaan is voor goede slapers een prima manier om bewust de dag af te sluiten, maar voor slechte slapers is het echter raadzaam om ook op dagelijkse ‘scharniermomenten’ even rust te nemen. Dat kan door een wandeling te maken of even echt te gaan liggen en de ogen te sluiten.

Doe dit op zogenaamde ‘scharniermomenten.’ Dit zijn momenten waarop je op een natuurlijke manier van activiteit wisselt. Je sluit bewust een voorgaande periode af, alvorens aan een nieuwe periode te beginnen. Bijvoorbeeld na de lunch, om de ochtend af te sluiten en aan de middag te beginnen, of juist na je werk, om de dag af te sluiten alvorens je aan de avond begint. Het is vaak niet alleen de overgang van dag naar avond, maar ook van werk naar prive.

Mediteren voor het slapen gaan is dus geschikt voor goede slapers, maar voor slechte slapers is rusten met een slaap meditatie op een scharniermoment effectiever.

Met de luisterboeken kun je thuis direct aan de slag

Op de slaapcursus krijg je meer inzicht in je ideale dag- en nachtritme. Het is belangrijk beide beter op elkaar af te stemmen, want slapen en waken horen bij elkaar als dag en nacht. Heb je het dagritme onder controle, dan is het ook gemakkelijker weer controle over je nachtritme te krijgen.

Op de slaapcursus krijg je daartoe duidelijke handvatten. en kun je met behulp van de luisterboeken thuis direct aan de slag. Wil je deelnemen aan een cursus, dan ben je van harte welkom

Je kunt onderstaande luisterboeken met elk 3 slaap meditaties bestellen, downloaden en beluisteren op het digitale apparaat van je voorkeur. Je hebt ze dan altijd en overal bij de hand

Meditatie voor het slapen gaan. Mediteren voor slapen gaan.
Meditatie voor het slapen gaan. Mediteren voor slapen gaan.

Rust is de gedroomde partner van slaap, maar hoe vind je rust? Deze meditaties, ingesproken door Rob de Ron, gaan je daar beslist bij helpen.

Meditatie voor het slapen gaan. Mediteren voor slapen gaan.
Meditatie voor het slapen gaan. Mediteren voor slapen gaan.

Ook dit slaap meditatie luisterboek begint met een inleiding. Ze helpen je op weg om de meditaties goed uit te voeren.

Meditatie voor het slapen gaan. Mediteren voor slapen gaan.
Meditatie voor het slapen gaan. Mediteren voor slapen gaan.

Net als voorgaande luisterboeken, worden ook de meditaties ‘links-rechts’ ingesproken door Rob de Ron.  Er zijn 3 variatie’s: 15, 20 en 25 minuten. 

Elk luisterboek bevat drie slaap meditaties, ingesproken door Rob de Ron. Wil je het eens proberen?

Ga dan rustig op je rug liggen op een plek waar niemand je stoort en waar je jezelf veilig voelt. Leg de benen een stukje uit elkaar en de armen losjes naast je lichaam, met de handpalmen naar boven gekeerd. Leg niet teveel onder je achterhoofd. Een kleine verhoging is genoeg. Leg liever iets onder je knieën, wanneer dit comfortabel voelt. Sluit nu de ogen en luister …

          Artikel ‘Meditatie voor het Slapen gaan.’

Meditatie voor het slapen gaan. Mediteren voor slapen gaan.

Wil je mediteren voor het slapen gaan? Doe het dan een uurtje voor je naar bed gaat.