Selecteer een pagina
Meditatie voor het slapen gaan, mediteren voor het slapen gaan, meditatie slapen gaan.

Mediteren voor het slapen gaan

Mediteren voor het slapen gaan is voor veel goede slapers een beproefde manier om de dag af te sluiten en hun nachtrust te verbeteren. Je dag afsluiten met een meditatie voor het slapen kan resulteren in gemakkelijker in slaap vallen en door te slapen, maar het geeft geen garantie, zeker niet de slechte slapers onder ons. Mediteren voor het slapen gaan is niet ‘de heilige graal’ die je nachtrust gaat verbeteren. Daar komt meer bij kijken, maar een goede slaapmeditatie kan je zeker helpen. Daarom zijn ze een belangrijk onderdeel van de slaapcursus.

In 2011 richtte Slaaponderzoeker Rob de Ron de eerste Slaapcursus van Nederland op. Tijdens deze  slaapcursus doen we een aantal keren een slaapmeditatie. De oefeningen zijn niet moeilijk, je kunt ze in één dag leren. Na deelname aan de ééndaagse Slaapcursus, kun je direct aan de slag. kijk op Slaapcursus.nl voor de eerstvolgende cursusdag.

Slaapmeditatie. Slaap meditatie. Erik Scherder en slaaponderzoeker Rob de Ron VU Congres.

Meditatie voor het slapen gaan. Mediteren voor het slapen gaan helpt, juist wanneer je ook overdag oefent.

Professor Erik Scherder en slaaponderzoeker en oprichter van de slaapcursus Rob de Ron tijdens Slaapcongres van de VU

Medicatie of meditatie voor het slapen gaan?

Nu is meditatie voor het slapen gaan een stuk verstandiger dan medicatie voor het slapen gaan. Het heeft geen negatieve bijwerkingen, alleen maar positieve. Toch is het niet altijd ‘de heilige graal’ waarop je hoopt. Veel slechte slapers hebben al van alles geprobeerd om beter te slapen. Soms door het veranderen van het gedrag en de eet- en drinkgewoonten. Denk aan het verminderen van het koffie- of alcoholgebruik, op vaste tijden naar bed of niet langer naast een partner slapen. Daarnaast zoekt menig slechte slaper zijn of haar heil in allerlei middeltjes, van onschuldig tot minder onschuldig. Denk aan het gebruik van kruidenthee, melatonine of magnesium, tot THC, alcohol of slaapmiddelen.  Denk nu niet direct dat meditatie voor het slapen gaan wl de oplossing is.

Werkt mediteren voor het slapen gaan om de controle over je nachtrust terug te krijgen?

Het veranderen van gedrag en het gebruik van middelen is begrijpelijk, want want er is maar weinig vervelender dan een onrustige, slapeloze nacht en je wilt dolgraag de controle over je slaap terug krijgen. Waarom werken al die aanpassingen en middeltjes slechts tijdelijk of onvoldoende? Waarom slapen de meeste slechte slapers nog steeds niet goed terwijl ze zo hun best doen? Of slapen ze juist slecht omdat ze zo hun best doen? Want terwijl een goede slaper niets doet om beter te slapen, doet een slechte slaper van alles om beter  te slapen. Bemoeilijkt die gerichtheid op de nacht en je slaap niet juist een betere nachtrust?

Slapeloosheid is een 24-uurs probleem dat vraagt om een 24-uurs aanpak

Wanneer je nu denkt dat mediteren voor het slapen je wel zal helpen, bega je opnieuw een vergissing. Het krampachtig zoeken naar een middeltje, maniertje en meditaties om weer goed te slapen vergroot vaak het probleem: je komt in de vicieuze cirkel van slapeloosheid. Een nieuwe teleurstelling en zoektocht ligt alweer op de loer. Wat je ook doet, wanneer je pas voor het slapen gaan je slaapprobleem wilt aanpakken ben je altijd te laat. Slecht slapen is een 24-uurs probleem dat vraagt om een 24-uurs aanpak.

Wanneer je pas gaat mediteren voor het slapen gaan, ben je altijd te laat

Een goede en gezonde nachtrust hoeft niet te betekenen dat je 8 uur aaneengesloten slaapt. Er zijn gelukkig ook andere slaaritmes die wellicht beter bij je passen en minder veeleisend en frustrerend zijn. Ritmes die je evenzeer gezond en vitaal houden. Belangrijk daarbij is om niet alleen   een nachtritme te vinden dat beter bij je past, maar ook een goed dagritme. Niet voor iedereen is het idee van 8 uur aaneengesloten slapen en 16 uur aaneengesloten slapen het ideale dag- nachtritme.

Sophie Hilbrand. Slaapmeditatie. Slaap meditatie.

Meditatie voor het slapen gaan. Mediteren voor het slapen gaan helpt, juist wanneer je ook overdag oefent.

Sophie Hilbrand neemt voor een speciale aflevering over slaap van ‘Sophie in de Mentale Kreukels’ van BNN VARA deel aan de Slaapcursus.

Mediteren voor het slapen gaan is prima, maar voor slechte slapers is mediteren overdag effectiever

Op de slaapcursus ontdek je ritme’s die minder ontmoedigend zijn dan het voor velen frustrerende 16-8 ritme van waken en slapen. Mediteren voor het slapen gaan is voor sommige mensen -vaak diegene die goed slapen- een prima manier om bewust de dag af te sluiten en aan de nacht te beginnen. Voor slechte slapers is het echter raadzaam om ook op dagelijkse ‘scharniermomenten’ even rust te nemen. Dat kan door een wandeling te maken of even echt te gaan liggen en de ogen te sluiten.

Scharniermomenten

Scharniermomenten zijn momenten waarop je op een natuurlijke manier van activiteit wisselt. Je sluit bewust een voorgaande periode af, alvorens aan een nieuwe periode te beginnen. Bijvoorbeeld na de lunch, om de ochtend af te sluiten en aan de middag te beginnen, of juist na je werk, om de dag af te sluiten alvorens je aan de avond begint. Het is vaak niet alleen de overgang van dag naar avond, maar ook van werk naar prive. Mediteren voor het slapen gaan is dus soms raadzaam en verstandig, maar voor veel slechte slapers is een dagelijks rustmoment effectiever.

Heldere handvatten

Op de slaapcursus krijg je meer inzicht in je ideale dag- en nachtritme. Het is belangrijk beide beter op elkaar af te stemmen, want slapen en waken horen bij elkaar als dag en nacht. Heb je het dagritme onder controle, dan is het ook gemakkelijker weer controle over je nachtritme te krijgen. Op de slaapcursus krijg je daartoe duidelijke handvatten. daarnaast krijg je een drietal slaapmeditaties mee naar huis, zodat je direct aan de salg kunt. Wil je weten wanneer de eerstvolgende cursusdag is of deelnemen aan een cursus? je bent van harte welkom

Slaapmeditaties zijn niet moeilijk

Wil je het eens proberen? Kies één van onderstaande slaapmeditaties uit. Ga dan rustig op je rug liggen op een plek waar niemand je stoort en waar je jezelf veilig voelt. Leg de benen een stukje uit elkaar en de armen losjes naast je lichaam, met de handpalmen naar boven gekeerd. Leg niet teveel onder je achterhoofd. Een kleine verhoging is genoeg. Leg liever iets onder je knieën, wanneer dit comfortabel voelt. Sluit de ogen en luister …

Meditatie voor het slapen gaan, mediteren voor het slapen gaan, meditatie slapen gaan.

Slaapmeditatie zittend

Rust is de gedroomde partner van slaap, maar hoe vind je rust. In de slaapmeditatie ‘Slapen in de Oertijd en Nu’ combineert Rob de Ron kennis over slaap, met een rustgevende slaapmeditatie.

Meditatie voor het slapen gaan, mediteren voor het slapen gaan, meditatie slapen gaan.

Slaapmeditatie liggend

Rust is de gedroomde partner van slaap, maar hoe vind je rust. In de slaapmeditatie ‘Slapen in de Oertijd en Nu’ combineert Rob de Ron kennis over slaap, met een rustgevende slaapmeditatie.

Meditatie voor het slapen gaan, mediteren voor het slapen gaan, meditatie slapen gaan.

Yoga Nidra of Slaapyoga

Yoga Nidra en slaapyoga zijn de meest gebruikte slaapmeditaties. Ze worden vaak door elkaar gebruikt, toch zijn ze niet hetzelfde. In deze video legt Rob de Ron de verschillen uit. 

Mediteren voor het slapen gaan

Meditatie voor het slapen gaan. Mediteren voor het slapen gaan helpt, juist wanneer je ook overdag oefent.

Nacht en Slaap 1878. Evelyn De Morgan (1855-1919)

Mediteren voor het slapen gaan

Slaapmeditaties kunnen je helpen bij het verbeteren van je slaap. Daarom vormen ze een belangrijk onderdeel van de slaapcursus. Na de cursus krijg je een aantal praktische handvatten en drie slaapmeditaties mee naar huis. Je kunt direct aan de slag. Wil je meedoen? Meld je dan nu aan:

Mediteren voor het slapen gaan

Meditatie voor het slapen gaan. Mediteren voor het slapen gaan helpt, juist wanneer je ook overdag oefent.

Flaming June 1895. Frederic Leighton.